Преди няколко седмици публикувах материала Колко пари се печелят от български блог?, в който поместих и анкета със същия въпрос.
Днес реших да затворя анкетата и да обявя резултатите по нея. Ето ги:
[poll=2]
В анкетата се дадоха общо 64 гласа. Резултатите отвеждат към следните цифри и изводи за месечни приходи от блог в България:
0-10лв. – 27%
Двадесет и седем процента от гласовете са в подкрепа на твърдението, че един български блог средно генерира приходи до 10лв месечно.
Сумата е повече от символична и покрива в най-добрия случай хостинга и закупуването на домейн плюс няколко бири и кафета.
10-50лв. – 23%
Двадесет и три процента от отговорите твърдят, че български блог получава приходи в размер на 10-50лв месечно. Отново, това е твърде символична сума, заради която едва ли сериозен човек ще седне да гради и развива блог с комерсиална цел.
Или, общо 50% от отговорите са в посока на мнението, че един български блог в момента получава като приходи до 50лв. месечно. Дали са 5лв., 15лв. или 50лв., не вярвам да има особено значение, освен ако един блогър няма да речем 10 или повече блога на български език, от всеки от които да печели по 50лв. Тогава, при месечен оборот от 500лв. и нагоре вече се получава друга картина.
50-100лв. – 14%
От 50-100лв. са приходите от български блог според всеки седми в анкетата. Тук вече говорим за малко по-големи суми, но едва ли чак толкова атрактивни и стимулиращи за създаване на кой знае колко на брой сериозни комерсиални блогове.
И все пак, 100лв. е повече от 10лв. или 50лв. Дано повече блогъри стигат горната граница на този отговор.
100-300лв. – 20%
Вече навлизаме в “по-сериозните” суми приходи на месец, тъй като цели двадесет процента от отговорилите смятат, че между 100 до 300 лева месечно могат да се генерират с български блог.
Разбира се, разликата между 100 до 300 е голяма и никак не е без значение къде попада вашия блог – дали в долната или в горната граница. Но, ако да речем, вземем една усреднена цифра от 200лв. месечно, то при наличието на няколко активни и посещавани блога с подобни приходи може да се говори за нелоши суми в джоба на блогъра, който стои зад тях, за българските стандарти разбира се.
300-500лв. – 5%
Само пет на сто от отговорите са в полза на мнението, че с един български блог може да се печелят по 300 до 500лв. месечно.
Над 500лв. – 11%
Единадесет процента са оптимисти и са на мнение, че с български блог могат да се печелят над 500лв. месечно, в т.ч. и над 1000лв.
Моята гледна точка
След като се запознах с резултатите от анкетата, и отчитайки статистиката на посещаемостта на блоговете с челни места в Топ 100 на българските блогове, направих някои бързи калкулации.
Отчетох не само посещаемостта, но и възможната конверсия (CTR), цените на интернет рекламата в България по линия на Adsense, Neogen и EasyTrader. Отчетох и броя на рекламните полета, които средно се използват в един блог. Не отчетох обаче цените на линковете, тъй като продажбата на линкове все още не е (поне видимо) масова практика в страната, имам предвид продажбата на линкове конкретно в блог.
След тези бързи сметки аз съм на мнение, че средностатистическият български блог, който е взел решение да публикува реклами на страниците си не генерира повече от 50лв. месечно. Говоря за посещаван блог в рамките на ориентировъчно 300-400 посетители дневно.
Блоговете, които получават около 100 посетители дневно и по-малко, не вярвам да генерират приход повече от 10лв. месечно, и то в най-добрия случай.
Как да се увеличат приходите от блог
Всичко това по-горе ме навежда на мисълта, че ако един блогър желае да печели реални пари от блога си, а не просто да разполага реклами в него, е добре:
- Да увеличи рязко посещаемостта си, в пъти. 1000 посещения дневно са добра отправна точка, но може и повече.
- Да използва повече рекламни площадки, не само да се ограничава до 1-2 на страница.
- Да използва по-разнообразни канали за приходи от блог.
- Да разполага с повече от един посещаван и перспективен като тематика блог
- Да не пише за блогове (като мен в Alabala.org) и интернет.
Би било много любопитно да се състави една класация за най-печеливш блог на български език. За класация а-ла Топ 100 няма да стигнат блоговете у нас, поне на този етап, но за Топ 10 или 20 би могло да се помисли.
Чудя се кой ли блог ще оглави тази класация?
{ 3 trackbacks }
{ 38 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }
Марто 20.12.07 в 16:12
Докато четях статията се зачудих: хората дали отговори дали са имали предвид колко те самите са спечелили от блоговете си или колко си мислят, че би могло да се спечели от блог.
Бройката участници в анкетата за съжеление е доста малка. Вероятно или малка част от блогерите печелят пари или просто не желаят да споделят тази информация.
Тодор Христов 20.12.07 в 17:12
Въпросът ми бе зададен умишлено широко, по-общо и вероятно някои са отговорили от позицията на собствения си опит, а други от позицията на това, което като цяло знаят за блоговете у нас.
Бройката в анкетата по мое мнение не е чак толкова малка, защото не са чак толкова много блоговете у нас, които правят по-сериозни опити за монетизация в български условия. Ако ги вземем като съотношение върху всички български блогове, които що-годе регулярно поместват материали и не са под WordPress.com, Glog или Blog.bg например, (т.е. са на собствен хостинг или в Blogger и наистина пишат редовно + са поставили реклами) дори е съвсем задоволителен процент.
Но винаги можеи повече, разбира се.
MacTeP 20.12.07 в 17:12
Интересно, интересно. Само че и аз като Марто мисля, че масово хората са отговаряли не колко те вадят, а колко мислят че ще вадят.
Олег Косых 20.12.07 в 17:12
има ли в бг сайт за съученици?:))
нещо като http://www.odnoklassniki.ru
изкарах висшо в БГ и сега търся хората, с кого то следвах…
ако е въможно чакам отговор на ok@amg.md
oggin 20.12.07 в 17:12
Ами ако приходите са само от реклами, сметките може и да са удивително точни. Мога да дам пример с мой блог, който при средно 1500 уникални на ден докарва 300 долара на месец или около 400 лева по днешен курс от Adsense. В случая обаче далеч повече са приходите изкарани от платени публикации и продукти или услуги които са закупени с помощта на блога. За последното обаче ми е трудно да кажа точна сума – просто нямам никаква идея защото става дума за външни фирми и тъй като ми дължат процент предполагам че послъгват
Тодор Христов 20.12.07 в 17:12
Олег, не знам защо поместваш въпроса си точно в тази тема, тя не е за сайтове, още по-малко за сайтове за съученици. Иначе има такива сайтове, да.
Тодор Христов 20.12.07 в 17:12
Мастер, Марто, възможно е. Все пак, кажете вашето становище, ако е малко или много по-различно с дадените в анкетата отговори.
Олег Косых 20.12.07 в 17:12
Тодор, защото не съм в БГ.. нищо не знам за бкнета, но тъй като тук намерих статии, и то специфични, за инета, помислих че ще получа помощ… съжилявам, ако не е така:)
oggin 20.12.07 в 17:12
Олег виж си мейла , пуснах ти там
xotspot 20.12.07 в 17:12
Блогването не е бизнес, а идеология
Олег Косых 20.12.07 в 17:12
oggin, спасибооооооооооооооооооооооооо!!!!:))
Тодор Христов 20.12.07 в 18:12
Олег, не знаех, че не си от България. Едно търсене в Google по “сайтове за съученици” ще ти даде добър ориентир.
Олег Косых 20.12.07 в 18:12
Тодор Христов ))) по името ми не личи ли?:)))
май реши се въпроса.. мерси на oggin ))
MacTeP 20.12.07 в 18:12
@xotspot – дали?
@Тодор Христов – Аз лично си мисля че са малко хората у нас които с блог правят повече от 50тина долара
Тодор Христов 20.12.07 в 18:12
Ами, Мастер, значи идваш на позициите на анкетата, като цяло – 50 долара са 65-70лв. в най-добрия случай, по твоите думи.
dzver 20.12.07 в 23:12
Хората са изкарали блогването на български доходен бизнес, пък то не е и това трудно може да се промени
Калоян К. Цветков 21.12.07 в 00:12
Като за първо “изследване” на тази “иначе толкова популярна” материя, постът е просто супер. Поздравления!
Atanas Mishef 21.12.07 в 02:12
Съмнява ме, че голяма част от гласовете са нереални. Искам да кажа, че не са гласували само хора, които печелят от блоговете си, а и странични наблюдатели. Всичко това прави нещата доста относителни
Longanlon 21.12.07 в 21:12
dzver на 20.12.07 в 23:12
“Хората са изкарали блогването на български доходен бизнес, пък то не е и това трудно може да се промени ”
Dzver, мисля, че може.
Проблемът с печалбата от блогове в Бг е основно, че аудиторията е много малка. Най, ама най-четените блогове не събират и 2024 уникални хита дневно, което за по-големите държави е смешна цифра.
Но…
Днес гледах glog.dir.bg – колкото и да са ни смешни на мене и на тебе смятам, че именно те са на правилния път за печалба от блоговете. Те се целят в една многобройна аудитория на малоумни тийнейджъри, които за разлика от тебе и мене нямат банер-слепота и колкото е по-кичозно, мигащо и шарено нещо, толкова повече кликат на него. Освен това са много, човече, много повече от всички блогъри, дето основно четат блогове…
ph1x 21.12.07 в 23:12
Ами да Longanlon, в крайна сметка количеството аудитория е определящото …и аз не съм чул някои да е харесал глог-а, но да хостваш съвкупност от блогъри (без значение какви), винаги би донесло повече и аз като теб мисля че са на пряв път. Сравнението е неуместно но да вземем и myspace – схемата е подобна – хостваш в някаква форма и трафика расте.
А доходоносността на блоговете в БГ има още много път да мине, докато достигне прилични нива.
oggin 22.12.07 в 09:12
Longanlon , ph1x : абсолютно прави сте, че предложеното от една блогплатформа (трафик) особено за тийнейджъри (единствената таргет група която клика наред и пуска sms-и за почти всичко) е най-добрият начин за монетаризиране.
Около темите свързани с монетаризация на блог има огромен интерес. Което значи че има търсене , но не и предлагане … или иначе казано блогърите все още нямат адекватно предложение как да получат пари от блога си.
За специализираните блогове (или за блоговете на специалисти в една тема) е по-лесно. Ако те препоръчат продукт или услуга от които ще получат процент решението е лесно. Дори аз често съм си купувал неща които не ми трябват особено много, но съм прочел добър отзив в нечий блог на който имам доверие. Става дума основно за хардуер. Обаче не съм сигурен доколко тези блогъри са спечелили от моята покупка.
В края на краищата, всичко (освен до доверието в автора) се свежда до популярността на блоговете. В случай че всеки блогър направи поне малко усилие да се популяризира и да привлече трафик към себе си картинката с монетаризацията би се изменила сериозно.
Тодор Христов 22.12.07 в 10:12
С други думи, “хляб” в блоговете има, трябва само да си протегнеш ръцете и да си го вземеш?
Калоян К. Цветков 22.12.07 в 10:12
хех, излиза че “хляб” (ще) има за тези които хостват блоговете (като глог.бг и блог.бг), а не за самите блогъри .. не ли измества фокуса на темата ? Мисля, че е очевидно, че такива блоог-хостинг решения ще са на печалба, но ние не говорим ли за конкретния човек, който се занимава с един или повече блогове ? Поне за мене въпросът беше за това какви са способностите на българските блогъри, ако трябва да се измерват с някаква монетизация, защото така хем може да се съди за качеството на съдържанието, публиката която го чете, SEO алабала и т.н. При глог.бг и блог.бг решението е малко в сферата на “количеството”, където общо взето те се “возят” на гърба на най-добрите блогъри, които ползват тяхната услуга. Тези услуги (като глог.бг и блог.бг) нямат участие в създаването на съдържанието. Заради това си мисля, че фокуса трябва да е върху “качеството”, върху блогерите.
Тодор Христов 22.12.07 в 10:12
Да, да, аз за същото повдигнах въпроса – за “хляба” в ръцете на соло-блогърите като мен и теб.
oggin 22.12.07 в 10:12
Хахаха Тошко за хляб не знам, за хайвер също Но пари има. Ти например, ама с ръка на сърцето си признай колко клиенти дойдоха от блоговете ти Айде да не е публично – че тука се върти един бирник и той чете . За себе си го признай. Това също е монетаризация на блог. Даже ми се струва че засега е най-вървежната в България.
Иначе като гледам Креативния също продава – той пък електронни книги. И в коментарите пише че ги и купуват – демек благодарят му.
Монетаризацията посредством реклами при слабия БГ трафик за мен винаги ще стои под въпрос. Но парите които могат да се изкарват благодарение на личните препоръки на блогъра са в пъти повече и съвсем не са за подценяване.
Друг е въпросът дали хората го правят. Ето ти един пример.
Аз съм любител, обичам да снимам, купих си едно канонче. Към него трябват още обективи. Естествено информация по въпроса има предостатъчно в нета. Но аз искам отзив и препоръка от човек който чета или се вслушвам в съветите му. Затова чета и блога на Йовко, който (не го е срам ) един път не прописа за Canon. Все Nikon, та Nikon. Вчера гледам (имам чувството че имено в блога на Йовко беше, ама сега не намирам темата) се препоръчва една статия –
http://djidji.shtrak.com/photography/equipment/buildinganslrsystem/
влизам … чета. Вярно, събрана е от тук от там ама има и много авторски моменти. А щом я препоръчва Йовко – значи си заслужава. Статия от която ако си начинаещ ще научиш много – обаче никъде не пише грам по въпроса какво се препоръчва и откъде да се купи. Демек автора е направил нещо полезно и не е пожелал да монетаризира труда си. Или просто в БГ никой не му е предложил начин да го монетаризира. Представи си сега че имаме няколко магазина които продават такива обективи. Те си имат сайтове – affiliate link веднага. Или поне реклама. Или препоръка – идете в тоя магазин, сега дават 5 % отстъпка на тоя който каже вълшебната думичка … а думичката е …
Ето пари има (и хляб и хайвер даже ) просто някой трябва да поиска да си ги вземе
Калоян К. Цветков 22.12.07 в 10:12
Да, да, аз за същото повдигнах въпроса – за “хляба” в ръцете на соло-блогърите като мен и теб.
E аз не се броя в тази група Нямам реклами на блога, понеже нямам цел да го “монетизирам” Обаче на KinoBg.com имам Адсенс, с който да се покрият поне разходите за домейните и хостинга. Този сайт не е точно блог, но и резултатите от “монетизирането” му са … интересни
oggin 22.12.07 в 11:12
Калоян е много прав за целите. Ако целта е монетаризация на блога, определено се налага да се помисли по-сериозно. Ако целта обаче е да си плаща домейна и хостинга, тогава става и без мислене.
Когато Adsense пуснаха официално програмата си за БГ на почти всеки български блог започнаха да се показват повече реклами отколкото текст. Всички пишеха че го слагат за пари за семки и бонбонки, но всъщност се надяваха на много повече. После видяха “грандиозните” приходи и го махнаха. Все пак някой опитаха и с други програми. Същият ефект. Т.е. никакъв.
Което отново показва че в БГ (имено поради слабия трафик и непопулярността на блоговете) биха се монетаризирали добре единствено блогове, които са крайно специализирани и насочени към определена таргет група. И съответно всичко което се предлага/рекламира на тази таргет група също трябва да е конкретно обвързано с тематиката на блога. Дали това ще са стоки или услуги свързани с конкретната тема – няма значение. Просто с Adsense не става имено защото поне на български тяхната реклама към момента едва ли може да се нарече контекстна.
Тодор Христов 22.12.07 в 11:12
oggin на 22.12.07 в 10:12:
Нищо няма да си призная!
Тодор Христов 22.12.07 в 12:12
Аз обаче, във връзка с последните коментари, бих желал да изкажа малко по-различно мнение.
Съгласен съм, че приходите от Adsense в България са ниски в сравнение с чужбина (където само съм чувал или чел), но смятам, че и с Adsense може да се генерират прилични за страната доходи. Или Adsense и още една рекламна програма + продажба на линкове, да речем. Или, чиста форма на рекламна дейност, без пряка или косвена продажба на стоки или услуги.
Да речем, ако човек има 3-4 посещавани блога и от всеки успява да генерира приход от около 100-150-200 долара месечно. Тогава сметката става никак не лоша за БГ стандартите, съгласете се. Това са няколко хиляди годишно.
Друг е въпросът, който всички хора по-горе констатират – трафикът е нисък. Защото всеки почва да блогва и с лекота поставя реклами, но при 100-200-300 посещения дневно няма как да стане явно… А блог на български може да се чете само от българи, т.е. възможностите за случаен, но бърз ръст на трафика са ограничени в силна степен.
Естествено, като говоря за прилични приходи от блог, това е много относително. Например, за един човек 500 лева месечно от блоговете му може да е супер, за друг – смешна сума.
Миглен 22.12.07 в 19:12
Честно казано има толкова много блогъри, които пишат за удоволствие а вие не сте посочили подобен отговор в анкетата. Това щеше да промени възприятията ви и най-вече броя на гласувалите.
Едни от най-посещаваните български онлайн писачи нямат нито едно дразнещо каренце по блога си, нито една реклама и едва ли биха пожелали защото блога е като техен втори дом въобще нямат комерсиална цел в цялата история.
Други блогър пък пишат статии за MyKinda , докато личните им блогове са неприкосновенни.
Тодор Христов 22.12.07 в 19:12
Миглен, извинявам се, но не разбрах добре какъв точно отговор е следвало да се посочи в анкетата, но съм го пропуснал.
Само припомням, че анкетата бе с въпрос “Колко пари се печелят с български блог” и бе насочена към хората, които поставят реклами в блоговете си или имат наблюдения върху това.
А интересно, кои са най-посещаваните онлайн писачи? Можеш ли да посочиш няколко имена? Разбирам, че не слагат реклами, това е техен избор, но все пак кого визираш?
dzver 22.12.07 в 20:12
Моят блог с 300-500 уникални на ден би трябвало да е, ако не в топ 10, то поне в топ 20. Сложил съм му адсенс колкото да следя тенденциите и от адсенс не би си платил и хостинга, ако не минаваше на аванта покрай други сайтове.
Иначе наистина – блогът води до някакъв интерес към мен и предполагам че професионално ориентирани блогове могат да изкарват сериозни приходи. Но не с реклама, може би с клиенти.
ph1x 22.12.07 в 23:12
Да за клиентите наистина е добра точка…ако не монетаризация то поне хората, който се интересуват от сферата в която пишем ни научават с времето малко или много (поне така си мисля) и най-малкото това си остава като добавка към портфолиото. А че за момента повечето пишем просто ‘щото ни е готино то е ясно
free online games 20.02.08 в 15:02
Да, засега блоговете не са особено доходни и тези, които печелят над 500лв се броят на пръсти, ако изобщо ги има. Но важното е да се забавляваш с това, което правиш.
XerolY 26.09.08 в 11:09
Аз пък имам едно по- особено мнение за някои програми като адсензето, а то е – рекламите се пускат в “сайтове със съдържание” – казали са го точно и в гугъл (където знаят какво точно е съдържание и какво не е). Това е.
P.S. И поради тази причина ми се виждат смешни някои и то одобрени сайтове да си слагат рекламите където им падне. Т.е. – рекламният бизнес не е ученическа играчка.
матали 09.10.08 в 01:10
без пот няма успех, както във блогването така и във всяка една друга сфера
Replica Christian Louboutin 29.09.09 в 11:09
И аз не мисля, че тези платформи са идеални в дългосрочен аспект (след време ще се преместя на отделен хостинг с добра плаформа),
Боби 27.03.12 в 13:03
Чета тази тема, която е отпреди четири години и ми е интересно дали нещо се е променило, какви са тенденциите за монетаризация сега и дали блогването на бг е станало малко по-печелившо от тогава?