Пълен или частичен RSS фийд?

  • el
  • es
  • id
  • pt
  • se
  • от Тодор Христов на 03.10.2007





    rss иконаС навлизането на RSS като нов начин за четене на блогове и сайтове много собственици на уеб издания вероятно се изправят пред дилемата дали да пускат пълен или частичен RSS фийд.

    Наскоро имах кореспонденция с Владимир Петков – Каладан относно RSS фийдовете. Поводът за разговора бе включването на NovaVizia.com в Блогосфера на вестник “Дневник”.

    Каладан каза, че е един от най-горещите застъпници на пълния RSS фийд. Аз, от своя страна, изразих желание в Блогосфера да се появява само частичен RSS фийд от NovaVizia.com. Изказах аргументи за това и в крайна сметка те бяха приети от него с разбиране. Ето как, в момента NovaVizia.com е с частичен фийд в Блогосфера.

    Допускам, че за редица собственици на блогове в България частичният фийд е нещо остаряло, архаично, да не кажа еретично. Чел съм подобни писания тук-там в близкото минало.

    В същото време допускам, че немалка част от тези блогъри имат в пъти по-малка посещаемост и читаемост отколкото блоговете, които развивам с колегите си през последната година. Ето защо, мисля че имам пълното право да дам мнение по темата.

    Нека видим какви са ползите както на пълния, така и на частичния RSS фийд.

    Но преди това, добре е да уточним за какво говорим:

    • Пълен RSS фийд – Това е RSS фийд, при който на читателите на един RSS агрегатор или RSS четец се дава възможност да прочетат пълният текст на една статия, в т.ч. да видят и всички снимки в статията, както и линкове и други елементи по страницата.
    • Частичен RSS фийд – Това е RSS фийд, при който читателите виждат само част от текста на една статия (обикновено – първите 1-2 абзаца) и за да я прочетат до края, трябва да натиснат с мишката върху заглавието на статията и реално да посетят блога, в който тя е публикувана.

    Пълен RSS фийд

    Използвам пълен RSS фийд за блоговете си много рядко и почти никога, за да го предоставя на читателите.

    Моля, не ме разбирайте погрешно – аз не съм против пълния RSS фийд. Напротив – 90% от блоговете в моя RSS четец ползват пълен RSS фийд и намирам това за доста удобно.

    Просто смятам, че в България пълен RSS фийд е най-удачен, когато:

    • Блогът има за основна цел да натрупа бърза популярност.
    • Блогът има за основна цел да достига до колкото се може повече читатели, на всяка цена.
    • Блогът иска да е максимално “user friendly” към своите читатели, дори с цената на по-нисък трафик.
    • Блогът продава нещо – стоки или услуги, и е заинтересован посланията му да достигат до максимална аудитория по всички възможни канали.
    • Авторът на блога “продава” себе си чрез достигане до максимален брой читатели, сред които търси например свой бъдещ работодател, партньор и защо не – приятел.

    Всичко това е чудесно, но просто не се вписва изцяло в политиката за развитие на блогове като NovaVizia.com, например. Поне не и в момента.

    Същевременно, пълният RSS фийд има и следните негативни страни за един блогър:

    • Читателите на блога привикват да следят информацията в него през RSS четец и не посещават реално блога, освен ако не пожелаят да оставят коментар в него.
    • Читателите през пълен RSS фийд практически рядко четат (особено в RSS агрегатор) – те по-скоро сканират текста вертикално-диагонално и ако не открият нещо, което ги интересува още в заглавието или първите няколко изречения на статията, скролират надолу с мишката към следващата статия, от друг блог или сайт.
    • Читателите през пълен RSS фийд не участват в статистиката на един блог – на практика е невъзможно да ги засечеш колко време са прекарали в един сайт.
    • Читателите през пълен RSS фийд не виждат рекламите в един блог, т.е. няма как да натиснат върху тях, колкото и близки до контекста на блога да са те.

    Ако за един блогър последните 4 точки имат значение, то може би пълният RSS фийд не е най-удачния вариант.

    Частичен RSS фийд

    Частичният RSS фийд също има своите предимства, както и своите безспорни недостатъци.

    Предимства:

    • Чрез частичен RSS фийд собственикът на блог има по-голям контрол върху него, чрез точна и надеждна статистика.
    • Чрез частичен RSS фийд трафикът към блога, поне в български условия смятам че е по-висок. За чужбина може би не е така, но аз говоря за България.
    • Чрез частичен RSS фийд се повишават всички основни параметри на един блог – повече посещения, повече разгледани страници, повече кликове върху реклами, повече импресии на банери. В същото време, не смятам, че се повишава драматично т.нар. Bounce Rate.
    • Чрез частичен RSS фийд собственикът на блога изгражда навици в потребителите – кара ги лека-полека да привикват към блога, към средата му, към дизайна, елементите. Смятам, че частичният RSS фийд подпомага, макар и с малко изграждането и затвърждаването на марката на един блог.

    Естествено, частичният RSS фийд не е панацея, той също има своите обективни минуси:

    • Губят се определен брой читатели, които на всяка цена държат да четат блога в RSS четец.
    • Възможни са определени пропуснати ползи от пропуснатите читатели – продажби (ако блогът продава), контакти (ако целта е да се създават повече контакти), популярност (ако целта е популярност на всяка цена).
    • Възможни са упреци от всякакви “експерти”, че видите ли, еди-кой си не пускал пълен RSS фийд. Някои хора се влияят от подобни изречения. Аз също съм се влияел в началото.
    • За друго не се сещам в момента. :-)

    В резюме за RSS фийдовете

    Накратко казано – не се доверявайте сляпо на хора, които са прочели някъде нещо и го повтарят на глас, само защото им е допаднало. Ако нещо върши работа на някого, то това не значи, че ще върши работа на всички и най-вече – на вас.

    Ето защо, тествайте и експериментирайте както с пълен, така и с частичен RSS фийд и използвайте единия или другия вариант гъвкаво, в зависимост от целите на блога ви.

    Именно целите на един блог определят средствата и инструментариума, с който този блог оперира. Ако за вас е по-удачен пълен RSS фийд – ОК, нека бъде пълен. Но ако е по-добре да сте с частичен RSS фийд, та дори и само за определен период от време – използвайте частичен.

    Важното е да сте сигурни и наясно със себе си защо използвате единия или другия вариант. Тогава именно ще сте в състояние да търсите причините за успеха или неуспеха на блога си в зависимост от методите, които използвате за неговото налагане и популяризиране.

    Сходно мнение за RSS бихте могли да откриете и в Топ 10 източника за безплатен интернет трафик в България.

    Ако тази статия ви допада, споделете я в Twitter и Facebook или я запазете в Delicious.


    Харесвате ли това, което четете тук? Абонирайте се с RSS фийд или направете абонамент по е-мейл, за да получавате първи информация за всички мои най-нови статии.


    Вижте и това:

    { 2 trackbacks }

    1 Май, Ден на RSS
    05.01.08 at 08:05
    Психология на потенциалния RSS абонат
    07.17.08 at 22:07

    { 8 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }

    1

    voxy 04.10.07 в 04:10

    мдам, в твоя случай си донякъде прав, да предпочиташ частичния RSS feed. Иначе един агрегатор ще е все едно списание което обира най-доброто от FHM, MAXIM и Playboy примерно, и отгоре на всичко публикува реклами и печели от това при положение че и ти имаш реклами. Само че като потребител частичния feed ми действа доста досадно, защото реално се явява реклама която с нищо не е заслужила мястото си и бих предпочел да си отворя някой сайт за отметки, където описанието на статиите също съдържа 3-4 реда. Ако всички блогове в блогосферата на Дневник са с частичен feed не бих стъпил там.
    Само че ще е добре да не се забравя че нета не е само за правене на пари, напоследък всички само с това ме занимават, как им се печели. Лакомията и вманиачаването в подобни цели много бързо може да съсипе всеки сайт.

    2

    Тодор Христов 04.10.07 в 06:10

    Привет Voxy!

    Благодаря, че се отби тук. Имаш чудесен блог и отличен дизайн!

    Съгласен съм с това, което казваш.

    3

    Антония 06.10.07 в 19:10

    Няколко коментара.

    Читателите на блога привикват да следят информацията в него през RSS четец и не посещават реално блога, освен ако не пожелаят да оставят коментар в него.

    Защо това би било проблем? Аз лично го намирам за feature, не bug.

    Читателите през пълен RSS фийд практически рядко четат (особено в RSS агрегатор) – те по-скоро сканират текста вертикално-диагонално и ако не открият нещо, което ги интересува още в заглавието или първите няколко изречения на статията, скролират надолу с мишката към следващата статия, от друг блог или сайт.

    Невярно твърдение. Говоря от личен опит. Практически не чета блогове, за които не съм абонирана. А не се абонирам за блог, който няма пълна RSS емисия. Попаднах на тази публикация само защото приятел привлече вниманието ми към нея…

    Читателите през пълен RSS фийд не участват в статистиката на един блог – на практика е невъзможно да ги засечеш колко време са прекарали в един сайт.

    Не напълно вярно твърдение. Има броячи за това колко абоната на един фийд има всеки блог, колко от тях са прочели публикациите и т.н. Ползвам feedburner.com и съм доволна — имам подробна и изчерпателна информация за читателите си. Да, не знам ТОЧНО колко време отделят за моите писания, но пък след като продължават да следят блога ми… Какво повече да искам?

    Читателите през пълен RSS фийд не виждат рекламите в един блог, т.е. няма как да натиснат върху тях, колкото и близки до контекста на блога да са те.

    Не напълно вярно твърдение. Аз например и в момента не виждам 99% от рекламите по сайтовете, които посещавам. Защото имам достатъчно разум да използвам Firefox, подплатен с адекватни плъгини. Ако толкова е ВАЖНО да се пробутват реклами на читателите — сложете ги във feed-овете. Там няма как да бъдат избегнати.

    Чрез частичен RSS фийд собственикът на блог има по-голям контрол върху него, чрез точна и надеждна статистика.

    Невярно. Както вече казах — има много и разнообразни броячи, някои от тях дават наистина качествена информация.

    Чрез частичен RSS фийд трафикът към блога, поне в български условия смятам че е по-висок. За чужбина може би не е така, но аз говоря за България.

    Да, може и да е по-висок. И така се повишават разходите по поддържането на един блог. Автогол?

    Чрез частичен RSS фийд се повишават всички основни параметри на един блог – повече посещения, повече разгледани страници, повече кликове върху реклами, повече импресии на банери. В същото време, не смятам, че се повишава драматично т.нар. Bounce Rate.

    Пак се връщаме на въпроса: колко от хората, които посещават този блог, са с Firefox? Предполагам приближават 30%? А и Opera, и Konqueror имат възможности да бъдат настроени така, че досадните реклами да изчезнат.

    Чрез частичен RSS фийд собственикът на блога изгражда навици в потребителите – кара ги лека-полека да привикват към блога, към средата му, към дизайна, елементите. Смятам, че частичният RSS фийд подпомага, макар и с малко изграждането и затвърждаването на марката на един блог.

    Да, ако целта на един блог е да изгражда навици :lol: Доста е грубо да се каже “Аз си присвоявам функциите на възпитател”.

    Губят се определен брой читатели, които на всяка цена държат да четат блога в RSS четец.

    Факт.

    Възможни са определени пропуснати ползи от пропуснатите читатели – продажби (ако блогът продава), контакти (ако целта е да се създават повече контакти), популярност (ако целта е популярност на всяка цена).

    Факт.

    Възможни са упреци от всякакви “експерти”, че видите ли, еди-кой си не пускал пълен RSS фийд. Някои хора се влияят от подобни изречения. Аз също съм се влияел в началото.

    Аз лично не бих нарекла човек като Kaladan “експерт с кавички” :)

    В заключение ще споделя своята позиция: непълните RSS емисии са неуважителни към читателите на един блог. Ако списващият не държи да ме запази като читател… да се натрапвам ли, какво?!?

    4

    Вени Г. 06.10.07 в 22:10

    Няма еднозначен отговор кое е по-добро. Зависи от блога и целите му. На пръв поглед изглежда, че за теб е по-добра частичната RSS емисия, но не съм сигурна. пишеш интересни неща, но АДСКИ ме дразни, че ме принуждаваш два пъти да кликам – един път в RSS четеца си, втори път за “прочети целия текст” и затова рядко те чета – само в кратката RSS емисия има нещо, което много конкретно много ме интересува. В такива случаи като стигна до целия ти блог, се оказва, че си писал и други интересни неща, които не съм прочела заради кратката ти емисия. Обаче това по никакъв начин не ме мотивира да правя двата клика, напротив – продължавам да те пропускам, защото се дразня, че ме третират като будала, когото трябва да прекарат, за да вземат някакви стотинки.

    Между другото, най-популярният блог в света BoingBoing е с пълна RSS емисия, което не му пречи да е много успешен бизнеспроект.

    Струва ми се, че ти и другите момчета, появили се напоследък с блогове и Web 2.0 проекти, много сте се втренчили в парите, забравяйки, че основното са потребителите – ако те са доволни, ще дойдат и парите.

    5

    Тодор Христов 07.10.07 в 19:10

    Привет Антония,

    Благодаря за изчерпателният коментар, едва сега отговарям, защото бях на път няколко дни.

    Мисля, че много неправилно си ме разбрала – изобщо не съм наричал Каладан експерт в кавички. Никъде в текста не казвам това и не него имах предвид, когато се позовах на материали, които съм чел. Мисля, че не си разбрала правилно някоя част от текста ми и неволно поставяш в устата ми думи, които дори и не съм си помислял.

    Що се отнася до всички останали коментари – те имат своята логика и аз напълно я приемам, но тя се връзва само от гледна точка на целите на определени (повечето) блогове.

    Съвсем неслучайно споменах, че всичко зависи от целите на един блог. Аз например не поддържам блог за да се чете през RSS, просто целите ми са други и предпочитам читателите да ме четат в блога ми. Не намирам това мое желание за странно или неестествено.

    С много малка част от твърденията ти не мога да се съглася, като например, че разходите по един блог се увеличават с увеличение на трафика. Ако блогът генерира 10 000 или 20 000 посещения дневно, да, може би, но за 2024 посещения не мисля. Говоря от личен опит.

    Аз също ползвам Feedburner в някои от блоговете си и съвсем не мога да се съглася с теб за кой знае колко подробната статистика, която дават Feedburner. Ако знаеш по-добри броячи за статистика за RSS – моля насочи ме към тях, за да ги проуча.

    Няма да коментирам кое било “грубо”, кое “неуважително” и т.н. – малко настрани съм от подобни емоции и не бих искал да бъда свързван с тях. Това е просто една статия за RSS :-)

    Благодаря ти за коментарите още веднъж, отделила си време да анализираш това, което съм написал, а това може само да ме радва. Ще се радвам, ако нещо от това, което съм споделил от личния си опит, та макар и много малко, ще ти бъде от полза.

    6

    Тодор Христов 07.10.07 в 20:10

    Привет Вени,

    Благодаря за оставения коментар и за това, че някои мои материали ти допадат.

    В друга моя статия бях споменал, че ако човек пише нешо интересно или полезно, читателите му ще отделят време и ще намерят начин да го прочетат.

    Ето защо, не вярвам на приказката, че 1 клик повече е фатален за това. Ако е фатален, проблемът не е в клика, а по-скоро в качеството на материалите и РЕАЛНИЯ интерес (потребност, вътрешна мотивация) към тях от съответните RSS абонати.

    Влизайки в блога ми, от теб никой не взема никакви стотинки. И изобщо, въпросът с рекламата и парите не е чак толкова притеснителен. Аз не пиша заради приходи от реклама и не това са основните ми приходи, нито очаквам да бъдат основни за мен и колегите ми в близко бъдеще.

    Освен това, Google влязаха в рекламния пазар едва преди 3-4 месеца, докато първия ми сайт е направен преди 3 години. Друг мой блог е от близо 2 години.

    Така че, аз лично не съставям или поддържам блоговете си заради рекламни приходи. Естествено, не отказвам няколкостотин лева всеки месец (не виждам защо трябва да го правя), но не това е мотивацията ми да поддържам блоговете си. :-)

    Тъй като споменаваш BoingBoing, аз познавам този блог добре, защото следя развитието му много отдавна, но с риск да се повторя, ще спомена още веднъж нещо от статията си по-горе – моите наблюдения и заключения по-горе са базирани на опит от България, където много неща са ужасно различни спрямо нещата, които наистина работят в чужбина в интернет.

    Ако имах блог в чужбина, на английски език, аз също бих пуснал пълен RSS – условията и целите на блога ми вероятно щяха да са съвсем различни, респективно и инструментариума по неговото налагане и популяризиране.

    Благодаря ти още веднъж, че си намерила време да оставиш коментар тук – в различните гледни точки и позиции най-често се раждат най-работещите и рационални решения, които често пъти са специфични за всеки отделен случай.

    7

    Plamen Tomov 13.10.07 в 13:10

    Един доста силен аргумент срещу пълния РСС фийд е скрейпването или по-просто казано извличане на съдържание от един сайт към друг по автоматичен начин. Тъй като РСС е стандартизиран, парсването (дръпването) на пълни РСС фийдове става за секунди и осигурява на скрейпъра качествено съдържание. Ако скрейпърът е достатъчно нагъл да не сложи линк към източника, може да се стигне до ситуация при която неговият сайт да излиза в резултатите на търсачките преди първоизточника (сайта, който предоставя пълен РСС фийд).

    Ако някой не е съгласен с гореизказаното мнение, мога да се обзаложа с него, че за няколко месеца ще се класирам много добре в Гугъл с негово съдържание, предоставяно чрез пълен РСС фийд. За авторски права изобщо няма да говорим, всички знаем как действат законите в България. Да не говорим, че повечето блогове са под CreativeCommons лиценз – сиреч нямат нищо против да ги преписваш, стига да сложиш линк към тях.

    8

    Тодор Христов 13.10.07 в 14:10

    Това действително е много силен аргумент и дори се чудя как съм могъл да го пропусна в материала си. Още повече, че самият аз съм ставал “жертва” на подобна тактика, при това в блог, в който почти всички права са запазени и няма нищо общо с Creative Commons.

    Не че ако си с частичен RSS фийд не може да се прави класическото “Copy-Paste” (ето, вчера отново имам пресен пример за това, напук на всички предупредителни текстове). Но поне е някаква минимална защита, ако въпросът с RSS се разглежда от тази гледна точка – не се улеснява крадецът на съдържание да автоматизира процеса си на кражба.

    КОМЕНТИРАЙТЕ сега (и моля, пишете на кирилица):

    Създайте си уникален Граватар (снимка) за вашите коментари. Граватарът ще се асоциира с е-мейл адреса, който оставяте, когато коментирате тук.


    five + 3 =