Може да се стори странно на някого, но досега не бях използвал в нито един мой блог Akismet – функцията на WordPress за филтриране на спама. Но… до вчера, когато се сдобих с API от WordPress.com и активирах Akismet!
Знаете ли кое беше първото нещо, което направих, след като включих спам-защитата на Akismet? Изтрих малко над 104 000 (да, сто и четири хиляди!) спам съобщения – малко над 93 000 от блога за мениджмънт и малко над 10 000 от блога за блогове.
Олекна ми ужасно много. Не знам колко спам получавате ежедневно, но спам-атаките към мен бяха (и все още са, с тенденция за увеличаване, най-вероятно) много солидни.
Радвам се, че вече съм с Akismet.
{ 2 trackbacks }
{ 45 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }
Longanlon 01.10.08 в 15:10
напоследък само от руски блогове и сайтове получавам спам – около 50 на ден
разбира се, нищо не минава през защитата ми, само като брой ги виждам в доклада на акисмета
dzver 01.10.08 в 16:10
Случваше ми се да ми се губят по 5 истински коментара дневно заради акисмет, докато не го махнах. Вече 2 години се защитавам с прост личен плъгин и noshlyok.
За съжаление от 2.5 1 от 2-те ми защити на личния плъгин спря да работи и още не съм я оправял, та пропуска 2-3 руски спама седмично в awaiting moderation.
Тодор Христов 01.10.08 в 16:10
Хм… ами ще следя как се държи по-изкъсо.
Коментарите могат да се губят по различни причини, предполагам, ето например аз не мога да коментирам с Alabala.org в подписа от известно време… Някой е маркирал мой тракбек като спам и няма отърване…
Калоян К. Цветков 01.10.08 в 16:10
Има “отърване” Пиши на Акисмет, обясни им, и ще оправят проблема. Аз имах проблеми с Акисмет миналата година по това време, и точно така се оправи всичко.
Тодор Христов 01.10.08 в 17:10
Ще се свържа, не знам защо съм песимистично настроен, но след като са извадили теб, значи може да ми обърнат внимание…
Даже още сега ще им пиша. Предполагам, координатите си ги взел от Akismet.com.
dzver 01.10.08 в 17:10
По-добрият вариант е да сложиш noshlyok и още нещо да банва .ru, без акисмет.
Калоян К. Цветков 01.10.08 в 17:10
Да, от сайта им.
Casper 01.10.08 в 18:10
За последния месец при мен е преминал само един pingback. Нормално, като се вземе под внимание, че съм зад комбинацията: noshlyok/akismet/spam-stopper/register plus…
Иначе преди това редовно се радвах на “благодарности от руснаци”.
Тодор Христов 01.10.08 в 19:10
Dzver, втория ти коментар бе задържан от Akismet!? Явно хваща неща с .ru, или кой знае…
Цветан Дичев 01.10.08 в 19:10
Получавам около 10-15 спам коментара на ден, но Akismet “пуска” поне 5 от тях.
Тодор Христов 01.10.08 в 19:10
30-50% неуспеваемост на Akismet в твоя случай, Цветане, никак не звучи добре.
Цветан Дичев 01.10.08 в 19:10
Знам, сега настроих блога така, че всеки един руски коментар, който премине Akismet да се задържа за одобрение.
Тодор Христов 01.10.08 в 19:10
Как направи това? Със задържане за модерация от настройките на Settings>Discussion?
Цветан Дичев 01.10.08 в 19:10
Да.
Тодор Христов 01.10.08 в 20:10
И аз бях така (и все още съм) повече от 1 година.
Но поне сега, с Akismet-а, се надявам, че няма да ми се задръства е-мейла, защото спам-съобщенията, които попадат в Akismet филтъра не достигат по е-мейл до мен. А истинските коментари пристигат.
Цветан Дичев 01.10.08 в 21:10
Тази мярка е почти задължителна (поне според мен), ако в блогът има възможност за абонамент за нови коментари. Защото ако има примерно 10 абонирани и Akismet пусне 2 коментара, то читателите ще получат 2 (общо 20) e-mail-а, а това не е никак приятно, като се има на предвид, че коментарите няма да са по темата, а ще са си чист спам.
pierrot 01.10.08 в 22:10
Акисмет много ми помага и на мен – за първи път го ползвам, но ще погледна дали не спира и нормални коментари.
Но от близо две седмици съм сринат буквално от руските писма, които за съжаление успяват понякога да заобиколят Акисмета и в трите ми сайта. Дневно пробилите са около 20-30, смятайте колко са задържаните! Не знам откъде ме напипаха, но е ужас, но малко се “успокоявам”, че не ми е индивидуален проблема…
Тодор Христов 01.10.08 в 22:10
Pierrot, ами как откъде – ако си коментирал в чужд блог и си поставил линк към твоя в името си, вероятно проследяват URL-тата и оттам започват да бомбардират различните статии в блога, със спам-коментари.
Направи като мен и Цветан, дай модерация за всеки коментар от нов потребител (след първия одобрен коментар да се публикуват автоматично) и така, ако не ги спира Акисмет, ще ги спираш ти. Аз така работих досега, и продължавам, няма как…
Миглен 02.10.08 в 08:10
Просто блокирайте коментаторите с .ru в съдържанието на коментара (мейл,сайт,име) и спете спокойно. Noshlyok върши много работа.
Тодор Христов 02.10.08 в 09:10
Явно това “.ru” е толкова силно, че хвана и на Миглен коментара.
Този Akismet явно трябва да се следи много изкъсо… вече 2 коментара съвсем редовни ги задържа, без линкове в тях или кой знае какво, освен това “ru”.
Георги Фурнаджиев 02.10.08 в 10:10
Хора, радвайте се на спама – значи сте известни
Иначе ако Akismet пропусне нещо не просто го трийте, а изрично го маркирайте като спам – филтрите така се учат. Помагайки на себе си помагате и на другите. Също и ако чист коментар го прати при лошите.
Тодор Христов 02.10.08 в 10:10
Ех, Георги… славата е с тежка корона или как там беше приказката…
Между другото, искам да дам един пример – имам един тестов блог – никъде не съм го показвал, няма линове към него и т.н. От три дни ме прихванаха руските спамове, а той е неизвестен. Не знам дали спамовете се съобразяват с “известността”, но в този конкретен случай нещо друго е станало, за да ме надушат.
А имам и блогове, в които няма спам засега, да чукна на дърво…
Michel 02.10.08 в 18:10
AKISMET е последното ниво на защита, НЕ първото! Преди него трябва да има минимум:
1. noshlyok ИЛИ math comment anti-spam plugin (за да филтрира 99% от спамботовете) – аз ползвам математическия плъгин, така и руските спамъри не могат да минат по никакъв начин!
2. simple trackback validation anti-spam plugin (за да филтрира 100% от фалшивите pingbacks/trackbacks)
След това, оставям AKISMET за всеки случай, но той рядко хмаща нещо, защото първите две нива на защита хващат 99.999% от спама, освен човешкия такъв:)
Тодор Христов 02.10.08 в 19:10
Добре, убедихте ме – ще тествам този Noshlyok.
Michel 02.10.08 в 19:10
Ето тези двата заедно, пазят от почти 99.9999999% от спама:
http://wordpress.org/extend/plugins/math-comment-spam-protection/
http://wordpress.org/extend/plugins/simple-trackback-validation/
AKISMET може да бъде оставен “за цвят” само:)
Noshlyok е добре, но не пази твърде добре от руснаците, май… от техните спамботове…
Поздрави:)
Огнян Младенов 03.10.08 в 00:10
Akismet си пуска по 5-6 руски на ден, ама и братушките стават много изобретателни с копиране на текст от други постове Иначе Георги Фурнаджиев е много прав за обучението.
Сточев 03.10.08 в 11:10
Искрено благодаря за линковете и споделеното инфо. Имам доста проблеми с ботовете на братушките в моят непретенциозен блог. Сега ще тествам горе посочените. Благодаря!
Цветан Дичев 03.10.08 в 17:10
Огнян: явно братушките разбират доста от спам ботове, не само от водка.
Георги Фурнаджиев 03.10.08 в 21:10
Преди време тествах bbpress(.org) Вервайте ми във всички спам регистрации имаше руска връзка. А такива имаше средно по 1-2 дневно, в някои дни и по повече. Поне не правеха мизерии. Не им оставих време.
Васил Тошков 04.10.08 в 23:10
Аз вече получавам над 50 руски на ден, което е малко плашещо. Аскимет хваща почти всичко. Прави ми впечатление, че в руския СПАМ вече присъстват и параграфи и цитати от самия пост. Това доста усложнява нещата, но Аскимет за сега се справя.
Не знам защо, но потребителите редовно забравят да изпишат capcha-та или да отговорят на анти СПАМ въпроса, ако има такива. Изглежда са си изградили някакъв стереотип. Така губя много коментари, защото ги мързи да повтарят.
Michel 06.10.08 в 14:10
Math Comment Anti-Spam Protection плъгинът (поставих линк някъде по-горе в коментарите), да ви се похваля, че за момента поне, не пуска нито един спам коментар, освен ако не е жив спамър, който пише на ръка!
Дори и да премахнете от опциите всякакви други варианти, освен ” ЕДНО И ДВЕ = …?” така че да е просто за вашите потребители, пак не минава спам,нито руски, нито чужд, никакъв. По-ефективен от CAPTCHA с картинки за момента, ДОСТЪПЕН за хора които не виждат, лесен за ползване…
Препоръчвам!
Truden 10.10.08 в 16:10
Това е невероятен случай!
Ако за няколко дни Akismet ти е хванал 104 хиляди спама, как си карал без него толкова време???
И ми е малко непонятна хвалбата за много спам…
wordpress.mu не ползва Akismet или Spam Karma а само 2KB код за СПАМ защита, и за една година не съм имал нито един СПАМ.
При това в този блог всеки регистриран потребител е Автор.
Тодор Христов 10.10.08 в 17:10
Не съм натрупал 104 000 спама за 1 час или 1 ден, а за 2-3 години, но с помощта на Akismet ги изтрих за 1 секунда.
Кое ти е непонятно от останалото, прощавай, не разбрах…
Truden 10.10.08 в 18:10
Надявам се, че никой не взема коментарите ми като заяждане.
Просто се надявам да науча нещо, което да ползвам при нужда.
@Тодоре, ако си имал 104 хиляди спам коментара, значи ли това, че те са били публикувани, и ако ДА, как Akismet ги е намерил.
До колкото знам, той филтрира при приемане на коментара.
Ако не са били публикувани, значи са били държани в базата с данни като СПАМ.
Как са били задържани там?
Как Akismet ги е намерил?
Предполагам, че твоите читатели биха искали да знаят това.
Тодор Христов 10.10.08 в 18:10
Не става дума, че приемам нещо за заяждане, просто не разбрах част от коментара ти, а именно за “хвалбата”. Аз не съм се хвалил със това, че имам спам.
104 000 коментара бяха получавани като спам в течение на да речем 2 години и трити системно ден след ден. Нито един от тях не е публикуван онлайн в блоговете, а са трити ръчно от админ панела на WordPress, скед задържането им чрез опцията за модерация на коментарите.
След изтриването с “Delete” те не се виждаха в Admin панела, но продължаваха да стоят записани някъде на моя сървър. С идването на WP 2.6 вече ги виждах като точна бройка (при 2.3 не ги виждах). През цялото това време не ползвах Akismet, нито знаех как да се оттърва от тях без да бъркам в базите данни, тъй като не съм специалист по това.
След активирането на Akismet в Admin панела за управление на плъгина вече се появи бутон Delete All – натиснах го и всички 104 000 коментара (разпределени в 2 блога) се изтриха.
Това е накратко начина.
Truden 10.10.08 в 18:10
Е това е добре да се знае: трил ли си спам коментарите или си ги отбелязвал като спам (Mark as SPAM)?
“Изтрий” винаги значи ИЗТРИЙ и спама не би трябвало да се задържа в базата с данни след като е изтрит.
Ако, обаче си ги отбелязвал като СПАМ, те са си стояли и са чакали да бъдат изтрити.
Akismet ги трие на всеки петнадесет дни, но ако го нямаш добрее е да триеш, а не да отбелязваш като спам.
Коментарът ми за “хвалбата” бе свързан повече с практиката да се поставя банерче с броя на хванатия от Akismet спам.
До известна степен така звучи и твоята публикация
П.П. Много странно браузърът ми ползва cache за твоя блог и трябва да освежавам всеки път когато се връщам за коментар, защото не виждам отговорът, който получавам в електронната си поща.
Тодор Христов 10.10.08 в 18:10
Само изтриване. Опцията за “Spam” я забелязах съвсем наскоро.
За банерчето – разбирам идеята ти, но аз просто споделям, че съм изтрил 104 000 коментара, а всеки може да тълкува различно. Впрочем, понякога споделям и други неща тук – например, че слушам Лили Иванова или Dream Theater.
Truden 10.10.08 в 19:10
Не, аз не тълкувам грешно.
Казах само, че така звучи.
На мен ми харесва твоя блог и те поздравявам за тежкия труд, който хвърляш по него.
Следя го от известно време и съм очарован
Всичко Добро!
Ще се навъртам наоколо
Тодор Христов 10.10.08 в 19:10
Добре. Значи ще се видим пак.
pierrot 17.10.08 в 16:10
Нещо интересно относно ру(ските) спамъри – почнах да получавам спам с коментари само за България. Понеже се зачитам тук – таме из тях, и последните – от днес, са само с България вътре : колко хубава страна, колко хубави хора, колко интересни български блогове. Ей такива…споделям само
Тодор Христов 17.10.08 в 16:10
А на български език ли са?
pierrot 17.10.08 в 20:10
Не, не са – на руски са, но ми прави впечатление тематиката на коментарите. Явно се използва семантична търсачка – нещо като рекламите на Гугъл, която да отсява по IP или по хост, къде и какви коментари да оставя. И интересното е, че са на вълни – два три дни без, и после 50. Заливат и моя фотографски сайт, който го няма обявен никъде – освен на едно място. Усърдни са, само, че вече не ми е ясно каква е целта на упражнението…
Господин Димитров 16.11.08 в 00:11
Мда и аз бях заринат с руски спамове, докато не сложих Akismet.
Aleksey 18.01.09 в 20:01
Вече малко повече от годинка си имам собствен wordpress blog, хостнат на собствен сървър… Спама, който получавах беше основно в началото (горе-долу седмица, след като влезна в google), но не беше много, защото не беше популярен сайта. Никога не съм го пускал akismet (не съм сигурен защо, но просто не го искам) Вместо това съм си сложил math comment spam protection и даже ми е странно, че от тогава не съм видял нито един спам коментар! Абсолютно нито един! А това с trackback-a така и не го разбрах… не мислех, че е нещо лошо? Трябва ли да го трия? Защото напоследък сам се нафлуудвам, като пиша статии и споменавам разни мои предишни писания…
Тодор Христов 19.01.09 в 11:01
Не, вътрешните тракбеци не са лоши, най-малкото с нищо не вредят. Но много външни спамове при мен бяха маркирани като уж тракбеци – от чужди блогове към моя, със спам-линкове.