Google Chrome

  • el
  • es
  • id
  • pt
  • se
  • от Тодор Христов на 02.09.2008





    google chromeGoogle пуснаха своя браузър Google Chrome и това е първият материал, който пиша в блога си, използвайки Google Chrome.

    Според създателите на Google Chrome, това е браузър, базиран на отворен код, който има за цел да бъде възможно най-бърз, най-стабилен и най-опростен за работа. Очевидно целите на Google Chrome не съвпадат с тези на социалния браузър Flock, например (където акцентът е върху социалната страна на интернет – социални медии и мрежи), но кой знае… с течение на времето идеите на Google, макар и бавно, най-вероятно ще евоюлират по отношение на Chrome.

    Google Chrome се изтегля локално на компютъра сравнително бързо, след което работата с него може да започне. Първото чувство от Chrome след продължителна работа с браузъри като Firefox и Flock е странно – екранът е максимално изчистен (в типичен Google стил), табовете са леко ръбати – трапецовидни (а не правоъгълни), липсва традиционната за всички останали браузъри най-горна лента, където се вижда Title тага на всяка страница.

    Ето няколко от характерните функции на Chrome:

    • Едно поле за всичко – в него се набират интернет адреси, но в него се и търси.
    • Нови функции при отваряне на нов таб – показва се история на браузването, последни отметки и др.
    • Режим инкогнито, в който се сърфира без Chrome да записва страниците, които посещаваме и без да се оставят бисквитки (cookies).
    • Опции за добавяне на отметки в стил Firefox 3.
    • Акцент върху безопасността, с предупреждения при посещение на подозрителни, фишинг сайтове.
    • Опростен даунлоуд-мениджър
    • По-широка работна площ, поради липсата на Title лента и статус-бар.
    • Новите табове се отварят не най-вдясно, а до активния таб – нещо много удобно за работа в случаите, когато имаме отворени много табове едновременно (например 20-30), по примера на Flock.

    Ето пълен списък с всички важни функции на Google Chrome.

    Основен недостатък на Google Chrome в първите часове след пускането му – липсата на плъгини за него. Интересно е да се проследи каква ще бъде скоростта на създаване на нови плъгини, които могат да облегчат значително потребителското изживяване и ефективност.

    Също така, прави впечатление, че е прекалено чувствителна мишката при опит за маркиране на пасажи – например, с лекота се маркира цял абзац, но е по-трудно да се маркира само 1 ред – двойното кликване с мишката маркира целия абзац, поне при мен, не само един ред.

    Но това, разбира се, са подробности…, както е подробност и фактът, че статистическият ми модул Clicky смята, че Google Chrome е… Safari.

    Ето видео клип с представянето на Google Chrome от неговите създатели:

    А ето и линк към книгата с комикси, които използваха от екипа на Google Chrome, за да лансират продукта си на пазара.

    Лично на мен идеята за Google Chrome ме провокира да си помисля дали определени сайтове, гледани под Chrome няма да бъдат толерирани в една или друга степен в резултатите от търсене в Google.

    Звучи нелогично или леко параноично, може би, но нещо ме кара да си мисля, че възможно в бъдеще да се търси синергия и обвързаност между браузър, е-мейл, система за блог, система за енциклопедия, система за статистика, rss четец…

    И така – напред към Google Chrome, най-малкото за добиване на впечатления. Лично аз ще работя периодично с Chrome, колкото да свиквам, а в останалото време ще работя под Firefox 3, поне засега – прекалено много полезни плъгини има този браузър, а и зарежда по-бързо от Chrome, поне при мен. :-)

    Ако тази статия ви допада, споделете я в Twitter и Facebook или я запазете в Delicious.


    Харесвате ли това, което четете тук? Абонирайте се с RSS фийд или направете абонамент по е-мейл, за да получавате първи информация за всички мои най-нови статии.


    Вижте и това:

    { 13 trackbacks }

    Google Chrome
    09.02.08 at 23:09
    google chrome
    09.02.08 at 23:09
    Mrasnika’s Lair » Zend Framework 1.6
    09.03.08 at 10:09
    FipoLab - wtf?! Google’s New Browser !
    09.04.08 at 16:09
    Google Chrome има 1% само два дни след старта
    09.05.08 at 00:09
    Отваряне на сайт в Google Chrome директно от Firefox | Пари от Интернет
    09.07.08 at 00:09
    Блога на Георги Суванджиев » Google Chrome бе пуснат
    09.07.08 at 12:09
    Миглен » Гуглифициране (Googlefication)
    09.08.08 at 01:09
    WordPress ресурси, блогове, социални мрежи и SEO: 08.09.2008
    09.08.08 at 19:09
    Мениджмънт, предприемачество, маркетинг и лична продуктивност: 09.09.2008
    09.09.08 at 12:09
    10 дни с Google Chrome
    09.12.08 at 00:09
    Решение на проблема със скролирането в Google Chrome | Пари от Интернет
    09.21.08 at 13:09
    Братя Галеви, Белла и Барак Обама: 09.11.2008
    11.09.08 at 13:11

    { 39 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }

    1

    netsurfer 02.09.08 в 23:09

    Много лекичък изглежда,
    има готини функции като инкогнито,
    липсва F11, ама той по принцип си е като full screen без излишни менюта.

    2

    Тодор Христов 02.09.08 в 23:09

    А за преминаване в режим “Инкогнито” под Google Chrome: Ctrl+Shift+n.

    3

    Пенко Пенев 03.09.08 в 00:09

    На мен не ми работи скрола нагоре през тъчпада на лаптопа. Дали проблема е само при мен? Надолу си скролира, но нагоре не иска.

    4

    Тодор Христов 03.09.08 в 00:09

    Пенко, някой с лаптоп трябва да каже, но аз вече успях да разбия Chrome – отворих 25 таба с презентации, ползващи Shockwave и браузърът буквално умря! :-) Изписва се екран “Ужас!” и едно намръщено човече… :-)

    Firefox 3 няма грешка в това отношение…

    P.S. Хаха… и Firefox сдаде багажа… :-)

    5

    Миглен 03.09.08 в 00:09

    Не го докосвам за момента, дори няма и да го тествам. Оставам си верен на лисицата но може и да го пробвам след някой месец.

    Притеснявам се от друга гледна точка – сигурността на личната информация и това как биха могли да “индексират” онлайн живота ни. Малко мисля тип Google Masterplan, но имам основания.

    6

    Иван Пидов 03.09.08 в 02:09

    Четох някъде “спекулации ( ? ) че след като Google са главен спонсор на FireFox можело браузъра да замре :)
    Как мислите, дали след време Google ще монополизират и браузърите ;D
    Иначе, наистина много глобално взе да става тяхното и доста информация точат…

    7

    Димитър Борисов 03.09.08 в 06:09

    Пенко при мен плъзгача нагоре (както и надолъ) си работи съвсем нормално.
    Допада ми това при Chrome, че няма никакви излишни нещица по екрана – което е добре за хора ползващи лаптопи с по-малки размери :)
    Сега само трябва да изчакаме и плъгинчета да се пуснат!
    Общо взето за сега нямам забележки.

    8

    Тодор Христов 03.09.08 в 08:09

    Иван, да, така е – 80% от приходите на Mozilla са от Google (мисля че прочетох за 56 от 65 милиона долара годишно), за привилегията търсачката на Google да е основна във Firefox, така че Mozilla реално са силно уязвими по този показател…

    9

    Пенко Пенев 03.09.08 в 09:09

    На другия ми лаптоп скрола си работи и в двете посоки. Хм много странен проблем.

    Ако този браузер се наложи и стане толкова успешен, като Mozilla – има ли значение, че тя може да фалира. ;-)

    10

    Калоян К. Цветков 03.09.08 в 10:09

    Пенко, и аз със същя проблем — скролла на тъчпада скролира само надолу.

    Иначе за момента не виждам как “Хрома” може да измести Firefox-a, понеже няма всички други екстри които Gecko-базираните браузъри имат — като например плъгините и приставките. Поне досега не можах съм засякал нещо по тази тема. По принцип плъгините са нещо хем добро, хом лошо — някои по-некадърно написани може да ти компрометират браузъра, а други просто го правят по-тежък — като например Firebug ;) Аз заради това си ползвам Firebug-а на Flock-а — хем е пак Gecko-базирано, хем не ми си трови “основния” браузър Firefox-а.

    Иначе много се кефя на избора на WebKit за engine! Сега нека да има някаква истинска конкуренция между платформите ;) А, и заради това ти го разпознава като Safari — Safari-то е най-популярния WebKit-базиран браузър.

    11

    Калоян К. Цветков 03.09.08 в 10:09

    Иначе на Калдатата бяха цитирали някаква номина, че Гугъл подписали еди какво си за още три години спонсориране на Мозила проекта. Няма страшно ;)

    12

    Тодор Христов 03.09.08 в 10:09

    Да, и аз четох някъде, че имат договор до 2024 помежду си – Google и Firefox. После какво ще стане – те си знаят.

    Ето размислите по темата на Изпълнителния директор на Mozilla Джон Лили, който казва, че Chrome така или иначе е бил неизбежен и не е изненада, защото бизнесът на Google е интернет.

    13

    Петър 03.09.08 в 10:09

    Като цяло окей, бързо и семпло е всичко. Дразни ме че слага кафяв контур на фокусираните инпути. Имам и няколко жизненоважни extensions за Firefox, така че на тоя етап си оставам с Лиско. Иначе е добре че рендира правилно кода, не забелязвам някви грешки в бокс-модела или нещо такова… В началото се шашнах “Аре под още един браузър трябва да се проверява и дебъгва всичко”, но вече нямам такива притеснения, няма да създава проблеми на пишещите front-end code.

    14

    Калоян К. Цветков 03.09.08 в 10:09

    Рендирането е като на Сафари, така че става същото като Gecko-базираните — щом работи на Firefox, то значи ще работи по същия начин и на всички производни: Flock, Sea Monkey, и т.н.

    15

    Simeon 03.09.08 в 10:09

    Browsera e mnogo dobar, po-lek e ot firefox, ima sashtite funkcii misla da se orientiram kam nego!

    16

    Тодор Христов 03.09.08 в 11:09

    Вече включиха Google Chrome в статистиката на Clicky, за да не се бърка със Safari.

    17

    Боян Юруков 03.09.08 в 13:09

    Още не съм го пробвал, но бурно протестирам, че го няма за linux. Иначе 90% от функционалността я има при останалите browser-и. Интересното тук е как са подредени карантиите и как се справя със сигурността и стабилността. Друг протест от моя стана е, че не ни трябва още един browser. По-добре щеше да е, ако бяха интегрирали идеите в лисицата. То всъщност всичко е open source и ако лицензиите са ок, може и това да стане.

    18

    Иван Николов 03.09.08 в 20:09

    Браузъра ми харесва. Готин е. Summary информацията в нов празен таб е много приятна, изключително удобно.

    До тук бяха хубавите неща :)
    Първата ми забелевка е, че не може да му се смени езика на самия браузър. От настройките давам English, но след хиляди рестарта си оставана на български.

    На моята Виста яде повече от 20-25% рам от FF 3. Торент тракерите и страници с повече банери и въобще флаш анимации някак си секат – леко. За сравнение с FireFox всичко лети.

    И разбира се, няма плъгини.

    Както казват от Google това е първата BETA версия, която е пусната по-скоро с цел да бъде остановена комуникация с потребителите и Chrome е далеч от какъвто и да било “завършен” вид.

    П.С. сетих се за още един, обаче, голям плюс. Всеки един таб работи на машината като отделен процес и по този начин като забие единия поради някаква причина – другите продължават да работят.

    19

    Боян Юруков 03.09.08 в 20:09

    Да, това с процесите е плюс, но има още много работа по програмата. Още не са пуснали api за plugin-и и има още доста работа по настройките. Също така ще е добре да направят по-хубаво панел за настройки – примерно в отделен таб.

    20

    Уеб дизайнер блогва 03.09.08 в 23:09

    Google Chrome е доста приятен браузър. Зарежда бързо, не се скапва лесно и има успокояващ дизайн, който не ти привлича вниманието върху себе си! Започнах да го използвам като основен браузър и сега чакам да пуснат и необходимите приложения, за да съм още по-доволен :)

    21

    Боян Юруков 04.09.08 в 11:09

    Не е лош в много отношения, но сега при мен се случва ефектът windows/linux – свикнал съм със старата система, харесват ми всичките й добавки и джаджи и ми е трудно да мина към новото. Разликата обаче е, че лисицата е безплатна, за разлика от windows. Едно друго усложнение е, че сега има страшно много Plugin-и за firefox, а за chrome още няма нищо. Ако направят състезание за приложения, както при Android, нещата може да се променят коренно. Един недостатък на лисицата, който и в момента изпитвам, е нестабилността. Случват се разни бъгове при свързването и при показването и ми блокира цялата система. Да не говорим, че chrome хаби 3-5 пъти по-малко ram.

    22

    Тодор Христов 04.09.08 в 11:09

    Бояне, някъде четох (не си спомням къде точно), че в момента Chrome хабял повече ресурси от Firefox… Не знам защо има такива разлики и на какво се дължат…

    23

    Пенко Пенев 04.09.08 в 11:09

    Интересно проучване на производителността на chrome видях тук: http://www.businessinweb.com/blog/proger/google-chrome-bystree-firefox-ie-i-safari

    24

    Боян Юруков 04.09.08 в 12:09

    Видях подобни benchmark тестове и наистина излиза, че chrome е по-бавна от останалите, но реално се вижда, че т.н. user experience – това, което потребителя усеща – е доста по-бърз. Голямата разлика в използването на ресурси е поради това, че chrome е качествено различен browser. Всеки таб е във собствен процес, което променя начина на заемане на ресурси. Това има и един много голям плюс – chrome ще може много по-пълно да използва възможностите на двойните и тройни процесори, каквито са всички нови компютри.

    25

    nickname778 04.09.08 в 16:09

    Инсталирах го вчера, като цяло ми хареса, но има няколко неща който ме дразнят и ще поизчакам следващата версия :)

    А иначе по въпроса дали ще има плъгини за chrome :
    http://administratori.blogspot.com/2008/09/google-chrome-theme-switcher.html – вчера го пуснаха, вече има тулчета :) мислите ли че няма да има кой да направи плъгини :)

    26

    Тодор Христов 05.09.08 в 00:09

    Само за 2 дни Google Chrome вече държи 1% пазарен дял при браузърите, по данни на Hitslink Market Share.

    27

    s01o 05.09.08 в 10:09

    Пенко Пенев 03.09.08 в 00:09
    На мен не ми работи скрола нагоре през тъчпада на лаптопа. Дали проблема е само при мен? Надолу си скролира, но нагоре не иска.

    Изтегли си най-новата версия на Synaptics-drivers за “Тъч-пад-а” !!! – и ще ти се реши проблема! В настройките се появява една опциая, която предполагам ти нямаш в момента! Аз го имах този проблем с лаптопа ‘Compaq Armada E500″

    28

    Пенко Пенев 05.09.08 в 11:09

    s01o Благодаря ти. Ще пробвам довечера като се прибера.

    29

    Maritime Transport 05.09.08 в 23:09

    Аз съм си го сложила този браузър и ми харесва. Ама огромна реклама на гуугъл. Нищо повече. Поне не забива.

    30

    Добри 06.09.08 в 03:09

    Добра статия. Тези дни гледам Google Chrome в много новинки.
    Google пак разклатиха лодката :) Интересно какви ли са отзивите на Mozilla global community и Microsoft.

    31

    ShakE 06.09.08 в 14:09

    Браузъра е супер. Харесва ми това че е опростен…и скороста с която работи е доста добра…другите браузъри могат да завиждат в това отношение.
    Доколкото прочетох от мненията…някои имат проблем със скролирането нагоре от тъч пада на лаптопите. Ами и аз го имам този проблем…явно е бъг в браузъра ;)

    32

    Тодор Христов 06.09.08 в 14:09

    Shake, виж коментар #27 дали няма да ти помогне.

    33

    Пенко Пенев 06.09.08 в 15:09

    Shake – не помага. Инсталирах последните драйвери на Synaptics и няма промяна. Моя лаптоп е Compaq nw8240. Нямам го проблема ако ползвам мишка. Преди време с първите версии на Firefox го имах същия проблем. С нов драйвер се орпави, но тук не помага.

    34

    Иван Николов 06.09.08 в 16:09

    При мен няма такъв проблем с touch-pad-а и Chrome.

    35

    Драго 07.09.08 в 00:09

    Chrome е пълна боза. Къде е RSS? Не забелязахте ли липсата му?

    Вариантът с едно поле за адрес и търсене е глупав. Така не може бързо да се сменят search engine за търсене (google, wikipedia,…).

    Къде е статус лентата?

    Режим инкогнито има и в FF. Вярно, че не става с един бутон да се пусне, но може да има добавка, която да го прави.

    36

    Тодор Христов 08.09.08 в 01:09

    Драго, нещо като статус лента се появява в Google Chrome при поставяне на мишката върху линк, долу вляво. Иначе липсва такава.

    По съществени са притесненията, публикувани днес за Google Chrome в Германия.

    37

    kkk 12.09.08 в 08:09

    The new Google EXPLOIT driven browser.
    WebKit for the masses, and up their asses.
    1. Unsafe / 2. The multi-proc. arch. is just lagging the os
    3. Mem. hungry / 4. And ugly as a drunken English girl.
    .. imame Bulgarin v ekipa btw ..

    38

    Иван Кирчев 12.06.09 в 20:06

    Моля, ако някай знае как се разрешават изкачащите прозорци в Хрома. Значи играя
    една игра в Yahoo (билярд) и там се отваря прозорец след прозорец докато стигнеш до масата.С другите браузъри става а тук не.Ако някай знае да каже!!!

    39

    WEB_MASTERS 11.07.09 в 20:07

    Всичко е ОК обаче когато го зоомна на някои сайтове цепи… набива … забавя и то доста сериозно вапреки че машината ми е доста прилична докато при мозилата този проблем го нямаше нека и други с аналогичен проблем на моят да пишат.

    КОМЕНТИРАЙТЕ сега (и моля, пишете на кирилица):

    Създайте си уникален Граватар (снимка) за вашите коментари. Граватарът ще се асоциира с е-мейл адреса, който оставяте, когато коментирате тук.


    − 5 = three