Приходи от блогове на български език 2024 (крайни резултати)

  • el
  • es
  • id
  • pt
  • se
  • от Тодор Христов на 25.09.2008





    анкета приходи блог

    Искам да благодаря на всички 145 души, които се включиха в анкетата “Някой прави ли 1000лв. месечно от блогове на български език?” Анкетата бе стартирана преди 2 седмици и е време да направим изводи по нея.

    Ето какво е разпределението на гласовете в анкетата за пари от български блогове:

    Някой прави ли 1000лв. месечно с блогове на български език?

    • “Какви 100лв. на месец, 100лв. на година най-много, я има, я няма…” – 34%
    • “Моля?! Повече от 100-300лв. месечно е абсурд!!” – 17%
    • “Моля? Над 300лв. могат да се печелят месечно, но чак пък 1000…” – 14%
    • “Да, има блогъри, за които 1000лв. на месец е нормално.” – 13%
    • “Да, има блогъри, за които 2024лв. на месец е нормално.” – 11%
    • “Моля??!? До 100лв. на месец е максималното с блогове у нас.” – 11%

    Или, в главите на повечето читатели на Alabala.org (които са в голямата си част и собственици на един или повече блога), месечните приходи от блог са повече от скромни.

    1. 100лв. на година – 34%

    Една трета от отговорилите казват, че могат да се правят най-много 100лв. на година от блогове. Това, разделено на 12 месеца означава приходи от под 10лв. месечно.

    За сравнение, преди една година 27% заявиха, че приходите от блог са до 10лв. месечно, което до голяма степен е сходен резултат.

    2. 100-300лв. месечно

    17%, или един на всеки шест души смята, че с блогове месечно могат да се генерират не повече от 100-300лв. Това е сравнително широк диапазон, и въпреки това дава представа за приходите и нагласите за приходи от блог на немалък процент от включилите се в анкетата.

    За сравнение, точно 20% бяха отговорилите по същия начин през 2024г., което е сходен резултат.

    3. Над 300лв., но под 1000лв. месечно

    14% от включилите се в анкетата смятат, че с блогове на български език могат да се генерират и повече от 300лв. месечно, но са скептични, че е възможно да бъде прекрачена границата от 1000лв. месечно.

    За сравнение, през 2024г. 16% смятаха така, което е сходен резултат.

    4. 1000 и 2024лв. месечно

    Интересно е да се види мнението на цели 24% от анкетираните. От тях 13% смятат, че 1000лв. месечно с блогове на български език е нормален оборот, а 11% смятат, че 2024лв. месечно е нормален приход.

    Това са отговорите в другата крайност на анкетата. Дали те са “верни” или не знаят само хората, които са посочили тези отговори – вероятно са имали основание да го сторят.

    Моят личен отговор в анкетата също попада в една от тези две категории.

    Миналата година в същата анкета нямах включен отговор за суми от блогове достигащи 2024лв., но известен процент от читателите на Alabala.org бяха отговорили, че 1000лв. е възможна сума.

    5. 100лв. месечно

    11% от хората, които са дали своя глас в анкетата смятат, че до 100лв. месечно е таванът за приходи от блог-дейност у нас. За сравнение, цели 37% бяха посочили този отговор преди година.

    В резюме за анкетата

    Очевидно е, че отговорите за приходи от блог през 2024г. са разнопосочни. Това намирам за нормално – не всички блогъри печелят еднакви суми, по същият начин, както не всички хора в офлайн сферата например не печелят еднакво.

    Въпросът, който стои открит пред хората, които не печелят удовлетворителни суми е: “Защо?” Защо те не успяват да генерират достатъчно високи и мотивиращи приходи от блог-дейност, въпреки, че очевидно стремежът им е да печелят пари, след като са разположили рекламни зони за Adsense или за банери…?

    Има няколко възможни основни обяснения за това:

    • Определен процент от блогърите се опитва да монетизира ниши, които са изключително трудни за монетизация. Вероятно е неприятно да осъзнаеш, че развиваш блог и се опитваш да го монетизираш в България в ниша, към която няма особен интерес от страна на рекламодателите. В тези случаи според мен би следвало да се преосмисли концепцията на блога и да се открият истинските мотиви за развитието му. Ако мотивите са единствено парите, може би е по-добре такъв блог да бъде спрян или продаден (ако има кой да го купи).
    • Определен процент от блогърите изпада в крайностите на блогърите-наивници, блогърите-глупаци или SEO зомбитата, като не предлага стойностно съдържание на читателите си и/или не полага усилия за поддържането на някакъв минимум от SEO активност.

    Това накратко са двете основни причини според мен, за недостатъчната монетизация на българските блогове.

    Естествено, има и “вариации по темата”, като например “голямата конкуренция от блогове и сайтове в нишата” (да, тя пречи, но пък наличието й показва, че пари в тази ниша има), или липсата на достатъчна компетентност в областта, в която се развива блога (да, това е много основателна причина, но тя се припокрива с т.нар. “умение да се създава стойностно в очите на читателите съдържание”) и др.

    Между другото, абсолютно същата тенденция се наблюдава и в чужбина. Да, пазарът там е необятен, възможностите за монетизация са огромни (рекламни програми, афилиейт програми, продажба на собствени продукти и т.н.), но и там има една огромна част блогъри, които не успяват да монетизират блоговете и удовлетворително. Резултатите от доклада на Technorati за състоянието на блогосферата през 2024г. ясно показват това.

    Що се отнася до българските блогъри, които успяват да генерират приходи от блог-дейност в диапазона 1000-2000лв. месечно, очевидно е, че те са на прав път (поне засега), успели са да открият “рецепта”, която им носи успех и най-вероятно, ако утре решат да навлязат в нови ниши в българския интернет, ще се сдобият с успех, също, при равни други условия.

    Вашите коментари за крайните резултати от анкетата, както и за причините, поради които немалък процент от българските блогъри не успяват да се справят задоволително с монетизацията, както винаги, са добре дошли.

    Снимка: Sxc.hu.

    Ако тази статия ви допада, споделете я в Twitter и Facebook или я запазете в Delicious.


    Харесвате ли това, което четете тук? Абонирайте се с RSS фийд или направете абонамент по е-мейл, за да получавате първи информация за всички мои най-нови статии.




    Вижте и това:

    { 2 trackbacks }

    Мениджърски умения, подвеждащи реклами, работа и бизнес: 02.10.2008
    10.02.08 at 14:10
    ROI и блоговете
    10.11.08 at 17:10

    { 25 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }

    1

    Longanlon 25.09.08 в 12:09

    хех, мани ти анкетата, ясно е, че разни хора са се поизхвърлили в нея. айде кажи ми кои са тия български блогъри, дето успяват да направят 2024 лв. месечно (че и 1000 даже), че нещо не се сещам за такива

    2

    Тодор Христов 25.09.08 в 12:09

    Няма как да ти кажа кой колко печели, защото анкетата, както знаеш, е анонимна. Всеки е дал отговора, който е искал да даде, и на база на това се формират и крайните резултати.

    Моят личен отговор виждаш къде стои сред всички възможности. :-)

    3

    Стоян Станев 25.09.08 в 14:09

    Според мен анкетираните не са правили голяма разлика между блог и сайт при попълването на анкетата.

    Любопитно ми е в твоя отговор всичките ти сайтове и блогове ли се включват или говориш за един определен сайт или блог!?

    Ще съм ти особенно признателен (и не само аз) ако може да споделиш приблизителна информация (ако я разбиеш до суми и с графики за тенденциите цена няма да имаш :D ) как са ти разпределени процентно по приходи-от адсенс, изи трейдър, от платени статии, от рекламни карета, от индиректни постъпления свързани с реклама на Ситамениджмънт и дейностите и, от други афилиейт програми, други приходи от блога… Доста ще помогнеш за развитието на блоговете в България.

    Има го и това, че от ниша до ниша има голяма разлика и е безсмислено всички теми да се слагат под един знаменател, но ще даде насоки за монетизиращо мислене и креативност у блогърите.

    Иначе аз попадам със всеки един от блоговете и сайтовете си в ниските нива по приходи, но пък като ги обединя под една сума минавам към средните, надявам се да стигна и до твоите :)

    4

    Тодор Христов 25.09.08 в 14:09

    Стояне, тъй като въпросът бе “Някой прави ли 1000лв. месечно от блогове в България?”, отговарял съм обобщено за всичките блогове, които монетизирам, които всъщност са само 2. Други блогове изобщо не монетизирам.

    Ще се въздържа да давам разбивки обаче – тази идея я имам още от преди 1 година, но поради някои особености в националния манталитет мисля, че няма да е достатъчно разумно. Не е дошло още времето, според мен.

    5

    Стоян Станев 25.09.08 в 14:09

    Не е никак лош резултат за само 2 блога-Респект!

    Да, напълно те разбирам. И аз спазвам сходно поведение имайки предвид и други наблюдения върху манталитета. Бях споменал за тях и в темата за теста с рекламите

    Надявам се по-бързо да се отърсим от този манталитет, ще е от полза за всички българи :)

    6

    Тодор Христов 25.09.08 в 15:09

    Да, и аз съм удовлетворен от резултатите, но има какво още да се желае, разбира се. Ще гледаме как се развиват нещата през 2024 явно…

    7

    Огнян Младенов 25.09.08 в 19:09

    Longanlon : за да не се чудиш повече нека ти кажа че поне двама човека от писалите коментар тук, правим над 1000 лева само от блогове. Независимо дали това са платени публикации, реклами или продажби на връзки.

    Познавам доста българи ( а и ти ги познаваш ) които правят и по няколко хиляди от блогове, но главно на английски.

    btw за да няма забележки : плащам си данъците :-)

    8

    Тодор Христов 25.09.08 в 19:09

    Издават се фактури и т.н. :-)

    9

    Стоян Станев 25.09.08 в 21:09

    Огняне, за теб не съм се съмнявал, но сега ми стана още по-интересно кои може да са другите 33-ма блогъри отговорили, че са в границите над 1000 лева с блогове на български? :)

    10

    Огнян Младенов 25.09.08 в 21:09

    Е сега :-) Може да не са прочели че иде реч за български блогове :-) Във webmasterbg.org и predpriemach.com има поне 20 човека които заработват от подобни проекти повече от максималната сума посочена тук. Аз имам чувството, че оставате с впечатление че става дума за лични блогове. От личния си блог аз поне не заработвам НИТО ЛЕВ в момента.

    11

    Стоян Станев 25.09.08 в 21:09

    Може и да не са видели наистина, но не, не се съмнявам, че могат да се правят толкова пари от блогове. Сигурен съм, че има дори и повече от 33, просто бих искал да почерпя полезен опит, дори и само анализирайки такива блогове ;)

    12

    Пламен Томов 25.09.08 в 22:09

    Мисля, че има разминаване между понятието блог/сайт и блог-платформа.

    Тошко, НоваВизия и Ситаменидмънт вървят на блог-платформи, но НЕ СА блогове. По-скоро са корпоративни сайтове.

    Оги, 20 души в уебмастъра също ползват блог-платформи (което не ги прави блогове), но като цяло сайтовете са МФА (е, с елемент на авторство).

    Затова заставам на мнението на Longanlon, че няма блогъри, които да заработват и по 1000 лева. Просто не се е родил българския Шумъни, а и да се роди, ще е лош късмет – БГ пазарът е супер малък.

    13

    Огнян Младенов 25.09.08 в 23:09

    Пламен Томов : съгласих се

    Моля написаното от мен по-горе да се чете и разбира като блог платформа.

    14

    Бранимир Парашкевов 26.09.08 в 01:09

    Не знам, аз никога не съм се занимавал с комерсиално блогване, но това е защото не ми остава време а това. Иначе има много начини за препитание с това(които точно пишещите тук няма защо да ги уча какви са), а аз поне съм с впечатление, че българската блог сфера е доста добре развита.
    Тук се наблюдават почти всички видове монетизиране на блогове, но със сигурност не се използва пълния им потенциал. Затова и се появяват нови алтенативи, като някои от услугите, които предлагаме във Fortumo, които позволяват по-добро и по-лесно използване на вече познати начини за печелене от блогове.
    В този ред на мисли – според мен е напълно възможно да се печели много от блогване, стига да има какво да се предложи и да се знае точната му стойност.

    15

    Тодор Христов 26.09.08 в 08:09

    Пламене, не мога да се съглася с теб.

    За сайта на фирмата ни – да, това не е блог – използва се само блогов софтуер в случая, но замисъла на сайта е малко по-друг, поне засега.

    Но NovaVizia.com е типичен блог, с всички негови присъщи характеристики. “Корпоративен блог” е нещо съвсем, съвсем различно и NovaVizia.com няма нищо общо с корпоративния блог – като дефиниция и реализация.

    16

    Бранимир Парашкевов 26.09.08 в 08:09

    Е, NovaVizia и аз го възприемам като блог и т.н, но и аз мисля ,че това е по-близко до сайт. Дори като се замисля сега не знам защо така. В това няма нищо лошо де, важна е информацията;)

    17

    Тодор Христов 26.09.08 в 08:09

    Всеки блог е всъщност сайт, все пак. :-)

    Но понеже Пламен отвори приказка – кое не му е блог на NovaVizia.com?!

    Това е типичен тематичен блог, с повече от 1 автор, с Адсенс, с реклама с банери, с много изходящи линкове към всевъзможни сайтове и блогове, с много гост-автори… Блог, в който по различни професионални теми се споделя мнението на автора, дава се неговата гледна точка, или се прави анализ на чужди мнения, на чужди открития, но почти винаги с авторски коментар – кратък или обширен.

    Не мога да открия нито един паралел с корпоративния блог в случая. В един корпоративен блог Адсенс няма да видите, най-малкото, нито банери на чужди фирми и т.н. и т.н.

    Да, има линкове към фирмения ни сайт в някои материали, но това е напълно нормално – дейността ни е специализирана именно в темите на NovaVizia.com и смятаме, че предлагаме възможно най-добро качество и ползи за клиентите в нашата сфера, в същото време има и ужасно голям брой линкове към всякакви други сайтове – и български, и чуждестранни.

    18

    Бранимир Парашкевов 26.09.08 в 09:09

    Хмм, това в по-голямата част е така, но по принцип, тренда при корпоративните блогове е да са тотално откъснати от фирмата към която са. Предлагат разнообразна информация в сферата на фирмата, но рядко рекламират директно. А това е точно каквото става в NovaVizia. В което няма нищо лошо(както се вижда от многото, като мен, които четат всеки ден блога);)

    19

    Тодор Христов 26.09.08 в 09:09

    Бранимир, не мога да се съглася, че NovaVizia.com е корпоративен блог. Корпоративен блог означава нещо съвсем друго, създава се със съвсем други цели и има различен инструментариум за постигането им.

    Корпоративен блог в буквален превод означава блог на една фирма. NovaVizia.com не е блог на една фирма, това е тематичен блог за мениджмънт и бизнес теми, както и всевъзможни теми за професионално развитие.

    Корпоративният блог се води най-често от служители на една единствена фирма или от нейния управител (CEO) – в NovaVizia.com всеки може да публикува статия, ако отговаря на някои изисквания, т.е. авторите са представители на всякакви фирми – и български, и чуждестранни.

    В корпоративния блог централната тема е корпорацията (компанията), която стои за д блога. Често се обсъждат продукти на фирмата, нововъведения и т.н. В NovaVizia.com няма такова нещо. Темите са най-различни, голяма част от тях нямат тясна връзка с нашите услуги и продукти.

    Блогът на Google е типичен корпоративен блог, например. Не може да се прави никаква връзка между подобен тип блог, стил на блогване и NovaVizia.com.

    Това, че представители на една конкретна фирма (в случая – нашата) са се организирали, създали и списват блог не означава непременно, че този блог е техният корпоративен блог.

    Блоговете не са само лични, все пак… Има и тематични такива и NovaVizia.com е просто един от тях.

    20

    Бранимир Парашкевов 26.09.08 в 09:09

    Не ме разбра, просто споменах, че новата тенденция в корпоративните блогове е да са по дистанцирани от компанията на която принадлежат(по-подробно обясних в предния си коментар). А аз просто споменах приликите с това. Иначе в първия си пост още споменах, че намирам NovaVizia за блог, но никъде не съм казал корпоративен.

    21

    Тодор Христов 26.09.08 в 10:09

    Да, аз имах предвид коментара на Пламен, отговаряйки на теб. Не сме се разбрали, но вече е ОК. :-)

    22

    ajaxus 26.09.08 в 14:09

    Здравейте пак,

    Аз гласувах за най-високата възможна сума, но когато първо видях анкетата, тя не беше формулирана по този начин. Впоследствие забелязах, че е добавено ‘…на български език’.

    Успех на всички :)

    23

    Тодор Христов 26.09.08 в 18:09

    Ajaxus, сайтът за Ферари много ми хареса! :-)

    24

    ajaxus 30.09.08 в 11:09

    мерси, а този?

    25

    Тодор Христов 30.09.08 в 11:09

    Добре, добре… :-)

    КОМЕНТИРАЙТЕ сега (и моля, пишете на кирилица):

    Създайте си уникален Граватар (снимка) за вашите коментари. Граватарът ще се асоциира с е-мейл адреса, който оставяте, когато коментирате тук.